Sunday 26 February 2012

Penggunaan bahan ICT dalam Pendidikan Awal Kanak-Kanak


Sama seperti pengenalan sistem baru dalam kurikulum pembelajaran di sekolah sama ada sekolah rendah atau pun sekolah menengah, Penggunaan ICT dalam pembelajaran Pendidikan Awal kanak-kanak juga, pada mulanya mendapat pandangan serong daripada para pendidik. Sejak komputer diperkenalkan kepada kanak-kanak di negara barat, para ahli pendidik di situ juga bimbang bahawa penggunaannya boleh mendatangkan kesan yang negatif kepada kanak-kanak. Namun begitu, penggunaan bahan ICT terus digalakkan walaupun perkembangannya agak perlahan. Ini kerana perkembangan semasa terus mengubah pandangan para pendidik tidak kira di mana juga. 

Guru-guru prasekolah menggunakan kelebihan ICT adalah untuk mencari bahan, maklumat yang dapat membantu mereka dalam sesi pengajaran di sekolah. Terdapat banyak sumber yang mudah didapati dan berguna kepada guru-guru prasekolah. Penggunaan bahan ICT agak terkenal di Negara-negara barat dan kebiasaannya aktiviti seperti nyanyian, mereka akan menggabungkan pembelajaran dengan penggunaan software atau perisian yang sesuai dengan kanak-kanak. Misalnya,Radio Disney Music Mix Studio dimana mereka boleh mencipta lagu mereka sendiri dan mempelajari tentang pelbagai alat muzik menggunakan perisian tersebut. Selain itu, pembelajaran matematik menggunakan perisian Magic School  Bus : Whale and Dolphin dan melaluinya dapat membantu kanak-kanak untuk menyelesaikan masalah.

Penggunaan internet juga membantu contohnya laman web PBS menyediakan pembelajaran literasi yang baik untuk kanak-kanak berumur 3 hingga 8 tahun. Disini, mereka dapat membaca dan juga mempunyai pelbagai aktiviti. Selain itu, laman National Geographic Kids membekalkan maklumat tentang geografi, penjelajahan, kraf, aktiviti sains untuk kanak-kanak (Doris Bergen,2001) mendorong murid terlibat secara lebih aktif dalam pembelajaran.

4 comments:

  1. Really useful tips. It’s helps me to stay lean and healthy. Thanks for the tips. Waiting for next Article…..
    Here I write an article on one cup of this will destroy your nail fungus and many articles on the topic of Lifestyle and 5e formulas. Kindly review it.
    Also read it: a brief intro Thanks

    ReplyDelete
  2. nice information...Good blog. If you want want know, more click here.
    shut up about Barclay Perkins
    why do mobile advertisers care about driving physical store traffic?
    <a href="https://5elifestyle.com/which-of-the-following-is-true-about-mobile-optimized-

    ReplyDelete
  3. for more information please read our blogs posts

    https://www.businessdope.com/robotic-process-automation-services-2/

    https://www.businessdope.com/robotic-process-automation-services/

    https://www.businessdope.com/pega-robot-process-automation/

    https://www.businessdope.com/robotic-process-automation-services-rpa/

    https://www.businessdope.com/competitor-pricing-analysis/

    https://www.businessdope.com/elon-musk-internet/

    ReplyDelete