ICT DALAM PENGAJARAN DAN
PEMBELAJARAN PENDIDIKAN MUZIK
Terbahagi kepada 4 bahagian :
- ICT Sebagai Alat Penerokaan Dalam P&P Pendidikan Muzik
- ICT Sebagai Alat Komunikasi Dalam P&P Pendidikan Muzik
- ICT Sebagai Alat Apliksai Dalam P&P Pendidikan Muzik
- ICT Sebagai Alat Tutorial Dalam P&P Pendidikan Muzik
1. ICT Sebagai Alat Penerokaan Dalam
P&P Pendidikan Muzik
• Definisi Penerokaan
Menurut Kamus Dewan (Edisi Ketiga,
1996), perkataan Penerokaan bermaksud ‘perihal (perbuatan, usaha,penjelajahan)’
dilakukan berdasarkan pengalaman.
• Penggunaan ICT untuk pembelajaran
penerokaan berlaku apabila ICT digunakan sebagai medium untuk
-Mencari dan mengakses maklumat
daripada CD-ROM, Internet, portal maklumat dan sebagainya.
-Mengalami, mempelajari dan
mengkaji sesuatu fenomena secara simulasi.
-Melihat demonstrasi sesuatu
kejadian yang urutan babaknya boleh dikawal oleh murid.
• Dalam pembelajaran penerokaan,
pelajar boleh mengawal dan menentukan maklumat yang diterima melalui ICT. Ini
berbeza dengan pembelajaran tutorial, di mana murid hanya menerima bahan
pelajaran yang dikawal dan ditentukan oleh sistem.
• Penggunaan ICT Untuk Pembelajaran
Penerokaan Dalam Pendidikan Muzik
Pendekatan ini serasi dan menyokong
pendekatan konstruktivisme, iaitu teori pembelajaran yang memberi penekanan
kepada pemikiran kritis, penyelesaian masalah, pengalaman pembelajaran yang
autentik, dan pengetahuan yang dibina melalui interaksi sosial.
• Situasi Penggunaan Pendekatan
Pembelajaran Penerokaan
ICT sesuai digunakan untuk
pembelajaran Penerokaan khususnya dalam bidang Pendidikan Muzik dalam situasi :
-Pembelajaran yang berbentuk
inkuiri penemuan.
-Pembelajaran yang menjurus
penyelesaian masalah kehidupan sebenar.
-Aktiviti yang berkaitan Kajian
Masa Depan.
-Aktiviti pembelajaran yang
berbentuk simulasi.
• Kelebihan Penggunaan ICT Untuk
Pembelajaran Penerokaan Pendidikan Muzik
-Memberi peluang kepada murid untuk
menentukan haluan kemajuan pembelajaran masing-masing.
-Mendorong murid terlibat secara
lebih aktif dalam pembelajaran.
-Memberi peluang kepada murid untuk
menangani masalah sebenar di dalam kelas.
-Memberi peluang kepada guru
menerapkan teori pembelajaran moden seperti konstruktivisme, pelbagai
kecerdasan (multiple intelligences) dan lain-lain.
-Merancang aktiviti pembelajaran
penerokaan dalam pendidikan muzik dengan menggunakan ICT.
-Melaksanakan aktiviti pembelajaran
penerokaan yang mengaplikasikan ICT.
2. ICT Sebagai Alat Komunikasi Dalam
P&P
• Definisi Pemudah Komunikasi
ICT dikatakan diguna sebagai pemudah
komunikasi kerana boleh membantu guru dan murid saling berinteraksi dan
berkongsi maklumat dalam pelbagai bentuk
• Bagaimana Guna ICT Sebagai Pemudah
Komunikasi Dalam p&p Muzik
-Terdapat empat teknik untuk
komunikasi melalui ICT, iaitu:
- Teknik Seorang – Sendirian
- Teknik Seorang kepada Seorang
- Teknik Seorang kepada Ramai dan
- Teknik Ramai kepada Ramai.
• Model pembelajaran kolaboratif
menggalakkan penggunaan ICT sebagai pemudah komunikasi.
• Kelebihan Guna ICT Sebagai Alat
Pemudah Komunikasi
-Boleh melaksana pembelajaran
kolaboratif.
-Tingkat penglibatan murid dalam
proses pembelajaran peer group yang bersifat global.
-Boleh melibatkan pakar di dalam
dan luar negara dalam proses pembelajaran.
3. ICT Sebagai Alat Aplikasi
Definisi ICT Sebagai Alat Aplikasi
• ICT dikatakan diguna sebagai alat
aplikasi apabila membantu murid melaksanakan tugasan pembelajaran, bukan
sebagai mekanisme penyaluran maklumat p&p.
• Perisian aplikasi khusus seperti
editor grafik, Computer Aided Design (CAD) dan lain-lain, juga termasuk dalam
kategori alat aplikasi yang boleh digunakan untuk membantu murid melaksanakan
aktiviti pembelajaran muzik
• Menggunakan ICT Sebagai Alat
Aplikasi Dalam p&p Muzik
-Murid menggunakan perisian Encore
untuk menghasilkan notasi lagu mudah.
-Memainkan semula dengan
menggunakan peralatan muzik, lagu yang dihasilkan oleh mereka.
-Kemahiran membaca notasi secara
“sight-reading” dengan cekap.
-Mengenal chord, jeda dan arpeggio
dalam baluk.
-Murid mengenalpasti skel yang
tertera di paparan/skrin.
• Kelebihan Mengguna ICT Sebagai Alat
Aplikasi
- Murid dapat meningkat kecekapan
dan ketepatan hasil pembelajaran.
- Pendedahan kepada kemahiran
penggunaan komputer secara optimum.
- Meningkatkan minat murid terhadap
pembelajaran muzik dan ICT.
- Menikmati hasil ciptaan sendiri
secara “live”
- Kenalpasti kelemahan/kesilapan
dalam penciptaan lagu.
• Penilaian Kendiri
- Murid mendengar kembali hasil
ciptaan.
- Kenalpasti kesilapan melalui
‘playback’
- Memainkan hasil ciptaan secara
individu atau berkumpulan dengan alat muzik.
- Mendengar dan menghayati secara
kritis hasilan oleh rakan kumpulan yang lain.
- Memberi respon secara kritis dan
kreatif terhadap hasilan.
4. ICT DALAM PEMBELAJARAN TUTORIAL
• Definisi ICT dalam Pembelajaran
Tutorial
Suatu pembelajaran yang dijalankan
dalam kumpulan kecil untuk membantu para pelajar dengan lebih dekat dan
mendalam dalam sesuatu bidang ilmu.
• ICT Untuk Pembelajaran Tutorial
Pendidikan Muzik
Menyampaikan kandungan dan
pembelajaran melalui penggunaan ICT berdasarkan urutan yang ditetapkan.
Pembelajaran ini merangkumi:
-Proses ekspositori ( guru
menyampaikan maklumat kepada pelajar yang pasif)
-Demonstrasi yang menunjukkan suatu
fenomena
-Sistem yang mengawal urutan
kandungan tutorial.
-Latihan atau latihtubi yang
disampaikan dan dikawal oleh sistem.
• Peralatan ICT Yang Digunakan Dalam
Pembelajaran Tutorial
Komputer dan perisian pendidikan
sama ada yang disimpan di dalam CD – ROM , Cakera Keras dan Laman Web.
• Perisian tersebut mengandungi :
- Mempersembahkan maklumat.
- Membimbing.
- Menyediakan / memberi latihan.
- Menilai pencapaian.
•Perkara Yang Perlu Diberi
Pertimbangan Oleh Guru Sebelum Menggunakan Pendekatan ICT Tutorial Untuk
Pendidikan Muzik
- Menilai terlebih dahulu perisian
yang terdapat sebelum ia digunakan.
- Pastikan peralatan ICT yang sesuai
untuk menjalankan perisian.
- Pastikan pelajar ada kemahiran
asas mengendalikan ICT.
- Menggunakan ICT apabila difikirkan
perlu.
- Mengambil kira tentang lokasi
peralatan.
- Penggunaan secara berkumpulan atau
individu.
- Penggunaan di dalam dan di luar
waktu persekolahan.
•Manfaat Pendekatan ICT Dalam
Tutorial Pendidikan Muzik
- Guru dapat memberi tumpuan kepada
pelajar lemah manakala pelajar cerdik menggunakan komputer secara kendiri.-
- Guru dapat menyediakan bahan P&P bagi merancang pembelajaran menggunakan komputer untuk penyeliaan guru ganti.
- Guru dapat menyediakan bahan P&P bagi merancang pembelajaran menggunakan komputer untuk penyeliaan guru ganti.
- Guru dapat menggunakan perisian
yang kursus untuk pelajar yang lemah.
- Guru dapat menyediakan aktiviti
pengayaan untuk pelajar cerdik.
•Kelebihan Menggunakan ICT Tutorial
Pendidikan Muzik
- Pembelajaran dapat dijalankan
secara individu.
- Pembelajaran mengikut kemampuan
kendiri.
- Dapat meningkatkan motivasi
pelajar untuk pelajar.
- Pembelajaran berjalan tanpa
penyeliaan guru yang minimum.
CONTOH-CONTOH ALAT ICT UNTUK MUZIK
- radio
- perakam suara
- alat-alat permainan kanak-kanak. Contohnya piano.
- mp3
- televisyen
LAGU KANAK-KANAK.
1) Bapaku pulang
1) Bapaku pulang
Lirik
lagu
Bapa ku pulang dari kota,
Bapaku belikan kereta,
Kereta kecil warna merah,
Boleh ku bawa ku sekolah.
Pon, pon, pon, pon, pon, pon,
pon, pon, pon,
Kereta kecilku berbunyi,
Marilah adik mari naik,
Boleh ku bawa jumpa nenek.
Bapa ku
pulang dari kota,
Bapaku
belikan kereta,
Kereta
kecil warna merah,
Boleh
ku bawa ku sekolah.
Pon, pon,
pon, pon, pon, pon, pon, pon, pon,
Kereta kecil
ku berbunyi,
Marilah adik
mari naik,
Boleh ku
bawa jumpa nenek.
3) The transport song
There are different ways
of
getting from point A to
B,
There are different ways
of
getting you to me,
There are different ways
to travel
If you want to get away,
Which one will we take
today?
Let’s
take the train, Let’s take the train.
The
train goes tchoo, tchoo, tchoo
Let’s
take the train, Let’s take the train,
The
train goes tchoo, tchoo, tchoo.
There are different ways
of
getting from point A to
B,
There are different ways
of
getting you to me,
There are different ways
to travel
If you want to get away,
Which one will we take
today?
Let’s
take the car, Let’s take the car.
The
car goes vroom, vroom, vroom
Let’s
take the car, Let’s take the car,
The car
goes vroom, vroom, vroom
There are different ways
of
getting from point A to
B,
There are different ways
of
getting you to me,
There are different ways
to travel
If you want to get away,
Which one will we take
today?
Let’s
take an aeroplane, Let’s take an aeroplane,
The
aeroplane files to high,
Let’s
take an aeroplane, Let’s take an aeroplane,
The
aeroplane flies to high.
There are different ways
of
getting from point A to
B,
There are different ways
of
getting you to me,
There are different ways
to travel
If you want to get away,
Which one will we take
today?
Let’s
take a bicycle, Let’s take a bicycle,
The bicycle
bell goes tring, tring.
Let’s
take a bicycle, Let’s take a bicycle,
The
bicycle bell goes tring, tring.
There are different ways
of
getting from point A to
B,
There are different ways
of
getting you to me,
There are different ways
to travel
If you want to get away,
Which one will we take
today?
Let’s take a bike, Let’s take a
train,
Let’s
take a car, Let’s take a plane
Which one
will u take today?
5) The animal sound
3) Tarian si tommy-tommy
4) Finger Family
5) The animal sound
MUZIK DAN PERGERAKAN
1)Twist , right and left
1)Twist , right and left
2) Skeleton dance
3) Tarian si tommy-tommy
No comments:
Post a Comment