- Keburukan Internet Kepada Kanak-Kanak
Berdasarkan
kajian dan contoh dari negara maju, internet amat membantu pelajar tidak
mengira peringkat umur namun masih terdapat kebimbangan dikalangan para
pendidik dan ibu bapa dimana penggunaan internet hanya akan mendatangkan kesan
negatif kepada kanak-kanak jika tidak dikawal. Penggunaan internet tanpa
kawalan hanya akan mendatangkan kesan buruk tanpa batas dan termasuklah
berborak tanpa tujuan. Penggunaan ICT yang tidak dirancang hanya
akan mengakibatkan pembaziran masa dan tenaga serta menghalang penggunaan
kemudahan ICT yang lebih produktif dan berkesan dan seterusnya menjurus ke arah
penyalahgunaan kemudahan ICT serta mengakibatkan lebih banyak masa diperlukan
oleh murid untuk belajar sesuatu bidang ilmu. Pada masa kini, pelbagai kaedah
telah dibuat bagi mengelakkan masalah yang disebabkan dariinternet namun
perdebatan mengenainya di kalangan tokoh akademik dan pemimpin masyarakat masih
berlaku. Pihak yang menyokong khuatir terhadap kemungkinan kanak-kanak juga terdedah
kepada gejala negatif internet seperti pornografi dan sebagainya (Berita
Harian, March1999)
- Keburukan Penggunaan Komputer Dalam Pendidikan Awal Kanak-Kanak
Ahli-ahli
pendidik di Negara barat merasakan perkara yang sama di mana mereka bimbang
sejak komputer diperkenalkan kepada kanak-kanak di sana bahawa penggunaannya
boleh mendatangkan kesan yang negatif kepada kanak-kanak. Salah satu suara
kritik yang lantang datang dari satu organisasi di Amerika yang memanggil diri
mereka, the Alliance for Childhood.Dalam satu artikel yang diterbitkan oleh the
Alliance, bertajuk, Fool’s Gold: A critical look at computers in Childhood (Cordes
& Miller, 1999) melaporkan kebimbangan seperti risiko kesihatan, menjejaskan
kreativiti melalui aktiviti “drill and practice”, mengambil masa yang sepatutnya
digunakan untuk aktiviti bermain yang lebih membina.
Kerisauan yang
sama juga diutarakan oleh Children and Computer Technology (2000), terbitan
jurnal, The Future of Children. Kedua-duanya mengeluarkan pernyataan bahawa
penggunaan komputer akan menjejaskan perkembangan kanak-kanak kerana ia
menggantikan masa yang kanak-kanak boleh menggunakannya untuk melaksanakan
akiviti-aktiviti yang lebih membina dan bermakna seperti bermain dengan
bongkah, air, pasir, meneroka dengan alat dan bahan menulis dan melukis serta
peralatan permainan dramatic (Lim Keat Heng, 2007) Jean Healy (1998), pengarang
buku, Failure to Connect juga
berpendapat bahawa pelajar prasekolah
tidak sesuai menggunakan peralatan komputer. “ I now think age 7 is a
reasonableage to think about it. Some experts say 11. I believe preschoolers
and kindergarteners have no business playing with these machines” (How
computers affect our children’s minds? Technos, 8,(Winter, 1999) 13-19 (Lim
Keat Heng, 2007).
No comments:
Post a Comment