tag:blogger.com,1999:blog-70599596129459092292023-11-16T07:01:26.986-08:00.........WELCOME TO MY BLOG.......Sweet Kids Bloggerhttp://www.blogger.com/profile/08809421081406327515noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-7059959612945909229.post-79349060927708677952012-02-26T09:49:00.003-08:002012-02-27T00:49:33.103-08:00Penyelesaian Isu<m:smallfrac m:val="off">
<m:dispdef>
<m:lmargin m:val="0">
<m:rmargin m:val="0">
<m:defjc m:val="centerGroup">
<m:wrapindent m:val="1440">
<m:intlim m:val="subSup">
<m:narylim m:val="undOvr">
</m:narylim></m:intlim>
</m:wrapindent>
</m:defjc></m:rmargin></m:lmargin></m:dispdef></m:smallfrac><br />
<ul>
<li>
<b> <span style="font-family: Verdana, sans-serif;"> </span></b><b style="font-family: Verdana,sans-serif;">Pemilihan Program Dalam Internet</b> </li>
</ul>
<div style="font-family: Verdana,sans-serif; text-align: justify;">
<span style="font-size: small;">Masalah-masalah
yang timbul berkaitan dengan penggunaan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran
kebiasaannya berpunca dari cara pengendalian guru itu sendiri. Oleh itu, terdapat
banyak perkara yang perlu guru pertimbangkan iaitu guru perlulan mempunyai
kemahiran mengendali peralatan ICT seperti komputer srta cara mengakses
internet yang betul dan selamat. Guru juga haruslah memastikan terdapat
keperluan untuk mengguna ICT iaitu penggunaan ICT dapat membantu murid memahami
dan menguasai pengetahuan yang dikehendaki. Setelah pasti benar-benar wujud
keperluan, guru hendaklah merancang penggunaan ICT bukan dibuat secara bidan
terjun. Pemilihan laman web juga penting untuk menentukan laman yang sesuai
dengan tahap umur kanak-kanak tersebut agar kesan negatif dapat dielakkan.
Masalah jenayah internet banyak disebut dalam bidang ini dan banyak kaedah juga
telah dibuat bagi membendung masalah ini. Sebagai guru, adalah penting untuk
bijak memilih perisian yang sesuai agar masalah ini tidak merebak dikalangan
kanak-kanak. Prof Madya Mohd Safar Hashim dari Jabatan Komunikasi,Universiti
Kebangsaan Malaysia, berkata bahan pornografi boleh ditapis dan disekat
daripada kanak-kanak manakala mereka yang menyebar bahan berunsur fitnah dan
khabar angin yang menjejas ketenteraman awam boleh dikesan dan dikenakan
tindakan undang-undang (BeritaHarian, March 1999).
</span></div>
<div class="MsoNormal" style="font-family: Verdana,sans-serif; text-align: justify; text-indent: 0cm;">
<br /></div>
<ul>
<li><b> </b><b style="font-family: Verdana,sans-serif;">Perancangan
Yang Teratur </b></li>
</ul>
<div class="MsoNormal" style="font-family: Verdana,sans-serif; text-align: justify; text-indent: 0cm;">
<span style="font-size: small;">Antara
perancangan yang perlu dibuat adalah dari segi lokasi peralatan ICT sama ada di
dalam kelas atau di luar kelas. Ini akan memastikan guru mampu atau tidak untuk
menyelia danmemastikan tiada masalah semasa pelajar menjalankan aktiviti.
Selain itu juga, guru harus menentuan sama ada penggunaan ICT dalam pengajaran
dan pembelajaran secara berkumpulan atau individu serta waktu penggunaan sama
ada penggunaan di dalam atau di luar waktu persekolahan. Selain itu juga, guru
harus membuat penilaian terhadap bahan ICT seperti komputer dan perisian yang
digunakan oleh kanak-kanak. Guru juga perlu membuat aktiviti yang menyeronokkan
dan mampu menarik perhatian dan minat kanak-kanak pada pnggunaan internet dalam
pengajaran dan pembelajaran. Kebanyakkan produk software untuk kanak-kanak
menumpukan dalam mencari cari yang paling seronok sambil belajar kemahiran asas
(DorisBergen, 2001)</span></div>Sweet Kids Bloggerhttp://www.blogger.com/profile/08809421081406327515noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-7059959612945909229.post-82203108879874700592012-02-26T09:43:00.001-08:002012-02-27T00:49:49.881-08:00Isu yang dikemukakan<m:smallfrac m:val="off">
<m:dispdef>
<m:lmargin m:val="0">
<m:rmargin m:val="0">
<m:defjc m:val="centerGroup">
<m:wrapindent m:val="1440">
<m:intlim m:val="subSup">
<m:narylim m:val="undOvr">
</m:narylim></m:intlim>
</m:wrapindent>
</m:defjc></m:rmargin></m:lmargin></m:dispdef></m:smallfrac><br />
<ul style="font-family: Verdana,sans-serif;">
<li><b>Keburukan
Internet Kepada Kanak-Kanak </b></li>
</ul>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 0cm;">
<span style="font-family: Verdana, sans-serif; font-size: small;">Berdasarkan
kajian dan contoh dari negara maju, internet amat membantu pelajar tidak
mengira peringkat umur namun masih terdapat kebimbangan dikalangan para
pendidik dan ibu bapa dimana penggunaan internet hanya akan mendatangkan kesan
negatif kepada kanak-kanak jika tidak dikawal. Penggunaan internet tanpa
kawalan hanya akan mendatangkan kesan buruk tanpa batas dan termasuklah
berborak tanpa tujuan. Penggunaan ICT yang tidak dirancang hanya
akan mengakibatkan pembaziran masa dan tenaga serta menghalang penggunaan
kemudahan ICT yang lebih produktif dan berkesan dan seterusnya menjurus ke arah
penyalahgunaan kemudahan ICT serta mengakibatkan lebih banyak masa diperlukan
oleh murid untuk belajar sesuatu bidang ilmu. Pada masa kini, pelbagai kaedah
telah dibuat bagi mengelakkan masalah yang disebabkan dariinternet namun
perdebatan mengenainya di kalangan tokoh akademik dan pemimpin masyarakat masih
berlaku. Pihak yang menyokong khuatir terhadap kemungkinan kanak-kanak juga terdedah
kepada gejala negatif internet seperti pornografi dan sebagainya (Berita
Harian, March1999)</span></div>
<ul style="font-family: Verdana,sans-serif;">
<li><b>Keburukan Penggunaan Komputer Dalam Pendidikan
Awal Kanak-Kanak </b></li>
</ul>
<div class="MsoNormal" style="font-family: Verdana,sans-serif; text-align: justify; text-indent: 0cm;">
<span style="font-size: small;">Ahli-ahli
pendidik di Negara barat merasakan perkara yang sama di mana mereka bimbang
sejak komputer diperkenalkan kepada kanak-kanak di sana bahawa penggunaannya
boleh mendatangkan kesan yang negatif kepada kanak-kanak. Salah satu suara
kritik yang lantang datang dari satu organisasi di Amerika yang memanggil diri
mereka, the Alliance for Childhood.Dalam satu artikel yang diterbitkan oleh the
Alliance, bertajuk, Fool’s Gold: A critical look at computers in Childhood (Cordes
& Miller, 1999) melaporkan kebimbangan seperti risiko kesihatan, menjejaskan
kreativiti melalui aktiviti “drill and practice”, mengambil masa yang sepatutnya
digunakan untuk aktiviti bermain yang lebih membina.</span></div>
<div class="MsoNormal" style="font-family: Verdana,sans-serif; text-align: justify; text-indent: 0cm;">
<span style="font-size: small;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal" style="font-family: Verdana,sans-serif; text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-size: small;">Kerisauan yang
sama juga diutarakan oleh Children and Computer Technology (2000), terbitan
jurnal, The Future of Children. Kedua-duanya mengeluarkan pernyataan bahawa
penggunaan komputer akan menjejaskan perkembangan kanak-kanak kerana ia
menggantikan masa yang kanak-kanak boleh menggunakannya untuk melaksanakan
akiviti-aktiviti yang lebih membina dan bermakna seperti bermain dengan
bongkah, air, pasir, meneroka dengan alat dan bahan menulis dan melukis serta
peralatan permainan dramatic (Lim Keat Heng, 2007) Jean Healy (1998), pengarang
buku, Failure to Connect juga
berpendapat bahawa pelajar prasekolah
tidak sesuai menggunakan peralatan komputer. “ I now think age 7 is a
reasonableage to think about it. Some experts say 11. I believe preschoolers
and kindergarteners have no business playing with these machines” (How
computers affect our children’s minds? Technos, 8,(Winter, 1999) 13-19 (Lim
Keat Heng, 2007).</span></div>Sweet Kids Bloggerhttp://www.blogger.com/profile/08809421081406327515noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-7059959612945909229.post-9024039782050701792012-02-26T09:32:00.003-08:002012-02-27T00:49:59.618-08:00Penggunaan bahan ICT dalam Pendidikan Awal Kanak-Kanak<m:smallfrac m:val="off">
<m:dispdef>
<m:lmargin m:val="0">
<m:rmargin m:val="0">
<m:defjc m:val="centerGroup">
<m:wrapindent m:val="1440">
<m:intlim m:val="subSup">
<m:narylim m:val="undOvr">
</m:narylim></m:intlim>
</m:wrapindent>
</m:defjc></m:rmargin></m:lmargin></m:dispdef></m:smallfrac><br />
<div class="MsoNormal" style="font-family: Verdana,sans-serif; text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-size: small;">Sama seperti
pengenalan sistem baru dalam kurikulum pembelajaran di sekolah sama ada sekolah
rendah atau pun sekolah menengah, Penggunaan ICT dalam pembelajaran Pendidikan Awal
kanak-kanak juga, pada mulanya mendapat pandangan serong daripada para
pendidik. Sejak komputer diperkenalkan kepada kanak-kanak di negara barat, para
ahli pendidik di situ juga bimbang bahawa penggunaannya boleh mendatangkan
kesan yang negatif kepada kanak-kanak. Namun begitu, penggunaan bahan ICT terus
digalakkan walaupun perkembangannya agak perlahan. Ini kerana perkembangan
semasa terus mengubah pandangan para pendidik tidak kira di mana juga. </span></div>
<div class="MsoNormal" style="font-family: Verdana,sans-serif; text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-size: small;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal" style="font-family: Verdana,sans-serif; text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-size: small;">Guru-guru
prasekolah menggunakan kelebihan ICT adalah untuk mencari bahan, maklumat yang
dapat membantu mereka dalam sesi pengajaran di sekolah. Terdapat banyak sumber
yang mudah didapati dan berguna kepada guru-guru prasekolah. Penggunaan bahan
ICT agak terkenal di Negara-negara barat dan kebiasaannya aktiviti seperti nyanyian,
mereka akan menggabungkan pembelajaran dengan penggunaan software atau perisian
yang sesuai dengan kanak-kanak. Misalnya,Radio Disney Music Mix Studio dimana
mereka boleh mencipta lagu mereka sendiri dan mempelajari tentang pelbagai alat
muzik menggunakan perisian tersebut. Selain itu, pembelajaran matematik
menggunakan perisian Magic School</span><span style="font-size: small;"> Bus : Whale
and Dolphin dan melaluinya dapat membantu kanak-kanak untuk menyelesaikan masalah.</span></div>
<div class="MsoNormal" style="font-family: Verdana,sans-serif; text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-size: small;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal" style="font-family: Verdana,sans-serif; text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-size: small;">Penggunaan
internet juga membantu contohnya laman web PBS menyediakan pembelajaran
literasi yang baik untuk kanak-kanak berumur 3 hingga 8 tahun. Disini, mereka dapat
membaca dan juga mempunyai pelbagai aktiviti. Selain itu, laman National
Geographic Kids membekalkan maklumat tentang geografi, penjelajahan, kraf,
aktiviti sains untuk kanak-kanak (Doris Bergen,2001) mendorong murid terlibat
secara lebih aktif dalam pembelajaran.</span></div>Sweet Kids Bloggerhttp://www.blogger.com/profile/08809421081406327515noreply@blogger.com4tag:blogger.com,1999:blog-7059959612945909229.post-23454647006883320642012-02-26T09:07:00.001-08:002012-02-26T09:34:43.283-08:00Kepentingan ICT dalam Pendidikan Awal Kanak-Kanak<m:smallfrac m:val="off">
<m:dispdef>
<m:lmargin m:val="0">
<m:rmargin m:val="0">
<m:defjc m:val="centerGroup">
<m:wrapindent m:val="1440">
<m:intlim m:val="subSup">
<m:narylim m:val="undOvr">
</m:narylim></m:intlim>
</m:wrapindent>
</m:defjc></m:rmargin></m:lmargin></m:dispdef></m:smallfrac><br />
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 0cm;">
<span style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;"> <span style="font-family: Verdana,sans-serif; font-size: small;">Sistem kurikulum prasekolah telah
dibina bersesuaian dengan tahap perkembangan dan bersesuaian dengan aspek
pembangunan dan kemajuan masa kini. Walaupun kaedah dan sistem yang ada cukup
untuk membantu dalam perkembangan pelajar prasekolah dari segi JERI
namun kelebihan ICT juga amat berguna dan membantu dalam melicinkan lagi proses
pembelajaran di prasekolah. </span></span></div>
<div class="MsoNormal" style="font-family: Verdana,sans-serif; text-align: justify; text-indent: 0cm;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="font-family: Verdana,sans-serif; text-align: justify; text-indent: 0cm;">
<span style="font-size: small;"> Terdapat banyak kepentingan ICT ini termasuklah
membantu guru untuk mendapatkan bahan pengajaran dan membantu pelajar untuk
menjelajah dunia ICT agar tidak ketinggalan dengan arus pemodenan. Penggunaan
peralatan ICT seperti komputer amat penting dalam membantu pelajar untuk
menjelajah dunia internet dan melalui internet, mereka dapat membuat banyak
aktiviti yang melibatkan perkembangan kognitif kanak-kanak.Antara kepentingan
internet kepada pelajar adalah seperti membantu mereka untuk
memperolehi maklumat dan bahan yang mereka sukar dapatkan di sekolah. </span></div>
<div class="MsoNormal" style="font-family: Verdana,sans-serif; text-align: justify; text-indent: 0cm;">
<br /></div>
<div style="font-family: Verdana,sans-serif;">
</div>
<div class="MsoNormal" style="font-family: Verdana,sans-serif; text-align: justify; text-indent: 0cm;">
<span style="font-size: small;"> Selain
itu, pelajar juga dapat membuat aktiviti yang melibatkan interaksi dengan
pelajar-pelajar lain dari luar negara melalui perkhidmatan internet. Mereka juga dapat membuat projek kelas menggunakan komputer dengan bantuan
internet. Contohnya di negara barat, pelajar berumur 4 tahun berpeluang untuk
melayari laman web sekolah mereka dan memasukkan gambar mereka. Di samping itu,
mereka juga boleh memasukkan suara mereka sekali. Seterusnya, ICT juga
dapat meningkatkan pembelajaran secara kolaboratif. Seperti contoh diatas,
penggunaan ICT dapat meningkatkan penglibatan pelajar-pelajar dengan
aktiviti-aktiviti serta proses pembelajaran melalui “peer group” yang lebih bersifat global. </span></div>
<div class="MsoNormal" style="font-family: Verdana,sans-serif; text-align: justify; text-indent: 0cm;">
<br /></div>
<div style="font-family: Verdana,sans-serif; text-align: justify;">
<span style="font-size: small;"> Melalui ICT, pelajar-pelajar mudah untuk menghubungi ataupun
melibatkan pakar-pakar dari dalam dan luar negara semasa sesi pembelajaran. ICT
merupakan sesuatu yang amat luas penggunaannya dan ini memberikan banyak
pilihan kepada guru prasekolah dalam merancang pengajaran dan pembelajaran dalam
kelas. Antaranya adalah, ICT boleh digunakan untuk pengayaan bagi pelajar yang
agak cerdik berbanding dengan pelajar lain supaya mereka tidak merasa bosan
dalam kelas dengan memberikan mereka aktiviti yang lebih mencabar minda. Malah , ICT juga sesuai digunakan untuk pembelajaran yang menjurus kepada
penyelesaian masalah kehidupan sebenar. Aktiviti yang berkaitan dengan
masa depan juga boleh dibuat serta aktiviti yang berbentuk simulasi. Penggunaan
ICT dapat memberi peluang kepada murid untuk menentukan haluan dan kemajuan
pembelajaran masing-masing dan <span style="line-height: 115%;">mendorong murid terlibat secara lebih aktif dalam
pembelajaran. Secara umumnya, ICT berupaya membantu untuk
meningkatkan kefahaman serta penguasaan murid terhadap pelajaran yang
disampaikan. </span></span></div>
<div style="font-family: Verdana,sans-serif; text-align: justify;">
<span style="font-size: small;"><span style="line-height: 115%;"> </span></span></div>
<div style="font-family: Verdana,sans-serif; text-align: justify;">
<span style="font-size: small;"><span style="line-height: 115%;"> Walaupun terdapat pelajar yang agak
lemah dalam kelas, namun mereka juga boleh belajar dan menggunakan komputer dikelas.
Ini akan sekali gus dapat meningkatkan motivasi mereka sebagai pelajar walaupun
lemah dan melatih mereka kearah pembelajaran individu. Selain itu juga,
dengan adanya internet, pelajar dan guru juga mudah untuk mengakses maklumat
yang sukar dicari sertamahal untuk diperolehi. Bukan itu saja, ICT juga
membolehkan murid mencuba atau melaksana eksperimen yang sukar, terlalu mahal,
mustahil atau bahaya untuk dilaksana dengan cara biasa serta juga dapat
meningkatkan daya kreativiti dan imaginasi pelajar.</span></span></div>Sweet Kids Bloggerhttp://www.blogger.com/profile/08809421081406327515noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-7059959612945909229.post-92231471061487324322012-02-26T08:08:00.003-08:002012-02-26T09:57:32.894-08:00Kepentingan ICT<m:smallfrac m:val="off">
<m:dispdef>
<m:lmargin m:val="0">
<m:rmargin m:val="0">
<m:defjc m:val="centerGroup">
<m:wrapindent m:val="1440">
<m:intlim m:val="subSup">
<m:narylim m:val="undOvr">
</m:narylim></m:intlim>
</m:wrapindent>
</m:defjc></m:rmargin></m:lmargin></m:dispdef></m:smallfrac><br />
<ol style="font-family: Verdana,sans-serif; text-align: justify;">
<li><span style="font-size: small;">Teknologi
maklumat adalah untuk mengumpul maklumat. Ia digunakan untuk suntingan dengan
menggunakan teknologi. Contoh,dengan menggunakan komputer ia boleh merekod
bunyi, imej dan sebagai pengesan gerakkan.</span></li>
<li><span style="font-size: small;">Untuk memanipulasikan maklumat dan proses semula imej </span></li>
<li><span style="font-size: small;">Digunakan
untuk berkomunikasi iaitu ia menjelaskan bagaimana teknologi maklumat digunakan
untuk berkomunikasi bagi mendapatkan maklumat daripada sumber kepada penerima. </span></li>
</ol>
<div class="MsoListParagraphCxSpLast" style="font-family: Verdana,sans-serif; text-align: justify; text-indent: -18pt;">
<span style="font-size: small;">8</span><span style="font-size-adjust: none; font-size: small; font-stretch: normal; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: normal; line-height: normal;"> </span></div>Sweet Kids Bloggerhttp://www.blogger.com/profile/08809421081406327515noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-7059959612945909229.post-64829883863886744322012-02-26T07:53:00.000-08:002012-02-26T09:16:52.208-08:00Definisi ICT<m:smallfrac m:val="off">
<m:dispdef>
<m:lmargin m:val="0">
<m:rmargin m:val="0">
<m:defjc m:val="centerGroup">
<m:wrapindent m:val="1440">
<m:intlim m:val="subSup">
<m:narylim m:val="undOvr">
</m:narylim></m:intlim>
</m:wrapindent>
</m:defjc></m:rmargin></m:lmargin></m:dispdef></m:smallfrac><br />
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 0cm;">
<span style="font-family: Georgia,"Times New Roman",serif;"> <span style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif; font-size: small;"> </span><span style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif; font-size: small;"><span style="font-family: Verdana,sans-serif;">ICT merupakan
akronim atau singkatan daripada perkataan 'Informationand Communication
Technology' yang bermaksud Teknologi Komunikasi Maklumat. Teknologi maklumat
boleh ditakrifkan sebagai sebarang kaedah yang digunakan untuk memindah,
menyebar dan memapar maklumat</span>.</span></span></div>
<div class="MsoNormal" style="font-family: Verdana,sans-serif; text-align: justify; text-indent: 0cm;">
<span style="font-size: small;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal" style="font-family: Verdana,sans-serif; text-align: justify; text-indent: 0cm;">
<span style="font-size: small;"> Teknologi
Maklumat (Information
Technology ) atau IT dan Teknologi Maklumat
dan Komunikasi (Information and
Communication Technology ) atau ICT merupakan teknologi yang diperlukan
untuk pemprosesan data. Ruang lingkup tajuknya sangat luas berkenaan segala aspek
dalam pengurusan dan pemprosesan maklumat. Secara tepat dan mudah penggunaan
komputer dan perisian untuk mengubah, menyimpan, melindungi, memproses,
memindah, melihat, dan mendapatkan maklumat tanpa mengira tempat dan waktu.</span></div>
<div class="MsoNormal" style="font-family: Verdana,sans-serif; text-align: justify; text-indent: 0cm;">
<span style="font-size: small;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal" style="font-family: Verdana,sans-serif; text-align: justify; text-indent: 0cm;">
<span style="font-size: small;"> Definisi
teknologi maklumat boleh diringkaskan sebagai satu proses pengaliran,
penyebaran, pemprosesan dan penyimpanan maklumat menggunakan perantaraan
teknologi. Teknologi maklumat tidak terhad kepda internet dan komputer sahaja
tetapi ia melibatkan televisyen,telefon, telefon mudah alih, fax, telegram, PDA
dan sistem satelit dalam menyampaikan maklumat kepada penerima.</span></div>Sweet Kids Bloggerhttp://www.blogger.com/profile/08809421081406327515noreply@blogger.com0